نمایندگی تعمیر گوشی آیفون

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568     شعبه غرب 44153186     شعبه شمال 26721443

راههای جلوگیری از خرابی آبخوردگی آیفون چگونه است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به طور ناگهانی آیفونتان از دست رها شده و در مکانی خیس یا مملو از آب بیفتد. این اتفاق اسفبار حتی می‌تواند به شکل‌های فجیع‌تری هم رخ دهد. به عنوان مثال تصور کنید که به طور ناخواسته آیفون شما در حوضی پر از آب غوطه‌ور شود و یا در حین استفاده از سرویس بهداشتی به درون آن بیفتد. به واقع در این شرایط باید چه کرد؟ آیا در این شرایط آیفون چند میلیونی خود را از دست داده‌اید؟

متاسفانه آیفون‌های اپل از استاندارد ضد آب بهره‌مند نیستند، بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان مدعی شد که این محصولات در برابر آب خوردگی یا تماس با آب مقاوم هستند. جالب است بدانید که طبق بررسی‌های انجام شده پس از ترک خوردن و شکستگی صفحه نمایش، از کار افتادن بر اثر تماس با آب دومین آسیب رایج در آیفون‌های اپل محسوب می‌شود. اما اگر آیفون شما بنا به هر دلیلی با آب تماس پیدا کرد و یا در آن غوطه‌ور شد توصیه می‌کنیم که خونسردی خود را حفظ کرده و سریعا با انجام اقداماتی که در این مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم سعی در نجات آیفون خود داشته باشید.

قدم اول: حفظ خونسردی و خشک کردن اولیه

در ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کنید و هرچه سریع‌تر آیفون خود را از محل مملو از آب مورد نظر جدا کنید. اگر بنا به هر دلیل خاصی آیفون شما به شارژر یا هر کابل دیگری متصل بود به آرامی آن کابل را از دستگاه جدا کنید و به هیچ وجه سوکت اتصال آیفون خود را تکان ندهید. اگر دستگاه شما خاموش شد به این امر اعتنایی نداشته باشید و به هیچ وجه سعی در روشن کردن مجدد آن نداشته باشید چرا که این امر منجر به ایجاد اتصال کوتاه در مدارات داخلی دستگاه می‌شود.

حال سیم کارت دستگاه را خارج کنید و با یک دستمال خشک یا هر چیز دیگری بدنه خارجی دستگاه را خشک نمایید. به بخش‌هایی همچون سوکت شارژر، دکمه‌های فیزیکی و درزهای موجود در بدنه دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید و نسبت به خشک کردن اولیه آن‌ها وارد عمل شوید. برای خشک کردن پورت‌های اتصال دستگاه نظیر پورت شارژر آن را وارونه کرده و به آرامی تکان دهید تا چنانچه آبی در این بخش انباشته شده به بیرون نشت پیدا کند. دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید آب در درون این منافذ باقی بماند.

قدم دوم: خاموش کردن دستگاه با توجه به شرایط

در شرایطی که دستگاه با آب تماس پیدا می‌کند و شدت این تماس زیاد است باید از به وجود آمدن اتصال کوتاه در مدارات داخلی آن جلوگیری به عمل آید. در محصولاتی که باتری آن‌ها قابل جداسازی است سریعا می‌توان باتری دستگاه را از آن خارج نموده و بدون نیاز به فشردن هیچ دکمه و اعمال دستوری، منبع تغذیه دستگاه را غیرفعال کرد. اما همانطور که می‌دانید آیفون‌های اپل از باتری جداشدنی بهره‌مند نیستند. در این شرایط اگر آیفون شما پس از تماس با آب به طور اتوماتیک خاموش نشده باشد، با فشردن دکمه پاور در واقع دستوری به مدارات آن صادر می‌شود و صفحه نمایش دستگاه روشن خواهد شد و این موضوع خطرات احتمالی مربوط به سوختن دستگاه را بیشتر می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید   مشکلات رایج موبایل آیفون

بنابراین باید در این شرایط چه کرد؟ در این مرحله دو انتخاب پیش رویتان قرار دارد. می‌توانید ریسک کرده و با استفاده از دکمه پاور نسبت به تمام خاموش کردن دستگاه وارد عمل شوید و یا می‌توانید دستگاه را در همان وضعیت اسلیپ (Sleep) باقی بگذارید. توصیه ما به شما این است که گزینه اول را انتخاب کنید و با یک ریسک کوچکی نسبت به خاموش کردن آیفون خود اقدام کنید.

قدم سوم : بررسی سخت افزاری

اگر این توانایی و امکانات را دارید که آیفون خود را دمونتاژ کرده و قاب اصلی آن را خارج کنید، می‌توانید این فرآیند را انجام داده و سپس با استفاده از یک پارچه نرم و جذب کننده آب نسبت به خشک کردن اجزای سخت افزاری و داخلی دستگاه وارد عمل شوید. دقت داشته باشید که با انجام این کار می‌توانید میزان صدمات وارد بر آیفون خود را نیز تا حدی پیش‌بینی نمایید.

چنانچه مشاهده کردید که آبی به درون قطعات آن ورود به پیدا نکرده، سریعا بخش‌هایی نظیر شیارها و درزهای بدنه دستگاه را با استفاده از دستمال خشک کرده و مجددا آن را ببندید. دقت داشته باشید که به منظور دمونتاژ کردن آیفون‌های اپل و جداسازی قاب اصلی آن نیاز به ابزارهای خاصی نظیر پیچ‌گوشتی اختصاصی اپل خواهید داشت. کاملا مشهود است که این مورد توسط کاربران عادی قابل انجام نخواهد بود و این دسته از افراد می‌توانند از این مرحله چشم‌پوشی کنند.

همچنین دقت داشته باشید با جداسازی قاب آیفون می‌توانید نسبت به جدا کردن باتری آن نیز وارد عمل شوید و دیگر از دکمه پاور دستگاه بدین منظور استفاده نکنید. این موضوع می‌تواند ریسک بروز اتصال کوتاه در مدارات دستگاه را کاهش دهد.

قدم چهارم: قرار دادن آیفون در کیسه برنج

شاید پیش از این هم شنیده باشید که دانه‌های برنج خاصیت جذب رطوبت بالایی دارد. توصیه می‌کنیم که پیش از قرار دادن آیفون خود در کیسه برنج با استفاده از باد خنک سشوار نسبت به خشک کردن بدنه دستگاه اقدام کنید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه از باد گرم سشوار بدین منظور استفاده نکنید. پس از انجام این کار، آیفون خود را در کیسه‌ای از برنج پخته نشده غوطه‌ور کنید.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر سی پی یو آیفون

دانه‌های برنج خاصیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارند و به نوعی آب و رطوبت موجود در آیفونتان را جذب می‌کنند. سعی کنید که آیفون خود را برای مدت زمانی در حدود 48 ساعت در کیسه برنج قرار دهید و در طول این مدت صبور باشید و از روشن کردن دستگاه اجتناب به عمل آورید.

اما علاوه بر برنج می‌توان از ماده دیگری نیز به منظور رطوبت‌زدایی از دستگاه استفاده کرد. این ماده ژل سیلیکا نام دارد. اگر بنا به هر دلیلی این ماده در دسترستان قرار داشت می‌توانید از آن به منظور رطوبت‌زدایی آیفون خود استفاده کنید. سعی کنید که با بسته‌های این ماده به طور کامل آیفون خود را بپوشانید.

ژل سیلیکا پلی اتیلن به منظور جذب رطوبت و آب احتمالی موجود در آیفون شما به مراتب نسبت به برنج عملکرد موثرتری دارد اما از آنجایی که این ماده کمتر در دسترس است، برای اغلب افراد برنج طبخ نشده گزینه در دسترس‌تر و بهتری محسوب می‌شود. چنانچه بنا به هر دلیلی از ژل سیلیکا استفاده می‌کنید باز هم آیفون خود را برای مدت زمان 48 ساعت توسط بسته‌های این ماده بپوشانید.

قدم پنجم: روشن کردن آیفون و بررسی آن

پس از گذشت مدت زمان مورد نظر (48 ساعت)، آیفون خود را از کیسه برنج بیرون کشیده و نسبت به روشن کردن آن اقدام کنید. در این شرایط و حالت مختلف پیش رویتان قرار می‌گیرد. در اولین حالت آیفون شما روشن شده و شروع به کار خواهد کرد و مطمئنا شما بسیار خوشحال خواهید بود. اما در شرایط دوم آیفون شما روشن نمی‌شود و یا با مشکلات خاصی همراه می‌گردد.

در این شرایط باید دستگاه را به یک تعمیرکار مجرب واگذار کنید تا میزان و دلیل بروز خرابی را بررسی نماید. لازم به اشاره است که آیفون‌های اپل به ردیاب‌های خاصی مجهز هستند که در صورت تماس با آب این موضوع را نمایش خواهند داد. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توانید مدعی شوید که دستگاه بنا به دلایل غیرموجه و خود به خود دچار مشکل عملکردی شده است.

مطمئن باشید که با انجام مراحل فوق میزان صدمات وارد بر دستگاه خود را به حداقل مقدار ممکن رسانده‌اید و این امر خود یک خبر خوشحال‌کننده محسوب می‌شود. به طور کلی تماس با آب منجر به بروز مشکلات اساسی در عملکرد دستگاه‌های هوشمند موبایلی می‌شود و باید تا حد امکان از بروز این امر جلوگیری به عمل آورد.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش بروز رسانی گوشی آیفون

در برخی از شرایط مشاهده شده که صدمات ناشی از این موضوع در دراز مدت علائم خود را نشان دادند. توصیه می‌کنیم که اگر پس از تماس دستگاه با آب و انجام مراحل فوق توانستید دستگاه را روشن کرده و از آن استفاده به عمل آورید، سریعا با استفاده از سرویس‌های ذخیره‎‌سازی ابری iCloud از اطلاعات دستگاه خود فایل پشتیبان یا بک‌آپ تهیه کنید.

قدم ششم: از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید

بدون تردید اگر یک بار این مشکل برای شما پیش آید از آن پس دقت بیشتری در نگهداری از آیفون خود به خرج می‌دهید. متاسفانه به مراتب دیده می‌شود که افراد زیادی در لب ساحل، کنار استخر و … از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. مطمئنا این موضوعات می‌توانند خطرآفرین باشد. توصیه می‌کنیم که اگر اهل انجام این نوع اقدامات هستید حتما برای آیفون خود قابی ضد آب یا کیت اضطراری مقابله با آب خوردگی تهیه نمایید.

قدم هفتم: به شایعات و اطلاعات نادرست اطمینان نکنید

آیفون‌های اپل از استاندارد ضد آب بهره‌مند نیستند، بنابراین اگر از فردی شنیدید که آیفون او بدون تجهیز به قاب‌های اختصاصی در زیر آب دوام می‌آورد این موضوع را باور نکنید. حتی گوشی‌های هوشمندی که از استانداردهای ضد آب IP بهره‌مند هستند نیز به کلی قابل اعتماد نبوده و نمی‌توان عملا تست‌هایی همچون غوطه‌ور کردن دستگاه در آب را بر روی آن‌ها انجام داد. بنابراین با شنیدن پیام‌های تبلیغاتی و شایعات جوگیر نشوید!

هنگامی که اپل سیستم عامل آی او اس 7 را منتشر کرد، برخی از افراد شروع به پراکنده کردن شایعاتی مبنی بر ضد آب شدن آیفون‌های این شرکت با به روز رسانی به آی او اس 7 کردند. در این بین حتی تیزرهای تبلیغاتی و پوسترهایی نیز ساخته شد و افراد ساده‌لوح زیادی قربانی این شایعات شدند. حتما می‌دانید که بستر نرم افزاری دستگاه هیچ‌گاه نمی‌تواند منجر به ضد آب شدن بستر سخت افزاری آن شود و این دو موضوع نسبت به یکدیگر کاملا مجزا هستند. بنابراین آی او اس 7، 8 و 9 منجر به ضد آب شدن آیفون‌های شما نمی‌شوند. در این میان این امکان وجود دارد که اپل امسال آیفون 7 خود را به استاندارد ضد آب مجهز سازد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =