نمایندگی تعمیر گوشی آیفون

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568     شعبه غرب 44153186     شعبه شمال 26721443

حفاظت از پوشش Oleophobic و نحوه ضد عفونی کردن آیفون

زمانی که  گوشی یا تبلت تازه‌ای می خرید پوششی چربی ‌گریز یا اولئوفوبیک روی صفحه نمایش آن می باشد، این پوشش ذرات چرب را پس زده و کم و بیش از به جا ماندن اثر انگشت خودداری می‌کند ولی پس از مدتی به دلایل گوناگون مانند پاک کردن غیراصولی و حتی عادی این پوشش از بین می رود.

برای حفاظت بهتر از پوشش اولئوفوبیک راه هایی وجود دارد که در ادامه مطلب بررسی شده و علاوه بر آن می‌توانید پوشش اولئوفوبیک را بازگردانی نمایید.

صفحه نمایش گوشی یا تبلت نو کاملاً براق و تمیز می باشد.

علت براق بودن صفحه نمایش، به دو چیز بستگی دارد:

  1. فاقد خش یا شکاف ‌های بسیار ریز می باشد.
  2. وجود پوشش چربی‌گریز یا Oleophobic که پوشش چربی‌گریز به عنوان یک لایه‌ جامد و سخت نبوده و به همین علت با شروع استفاده از گوشی یا تبلت، تدریجاً از بین رفته و حداکثر پس از ۱ یا ۲ سال استفاده به صورت کامل از بین خواهند رفت.

اگر از همان ابتدا به نصب گلس روی صفحه نمایش بپردازید، پوشش اولئوفوبیک حفظ شده و البته برخی گلس ‌ها خود، پوشش چربی‌گریز دارند.

نکته‌ جالب توجه این است که پوشش چربی ‌گریز حتی در تجربه‌ کاربری نیز موثر واقع شده، به طوریکه اگر روز اول انگشت تمیز تان را روی صفحه نمایش حرکت دهید، به راحتی سُر خواهد خورد ولی پس از مدتی استفاده نمودن، انگشت تمیز را روی صفحه کشیده، تا کم و بیش اصطکاک داشتن آن را متوجه شوید، حتی اگر با حوصله به پاک کردن صفحه نمایش بپردازید، اصطکاک بیش از روز اول حس می شود.

این مطلب را از دست ندهید   علت سیاهی صفحه نمایش آیفون 4S

علت افزایش اصطکاک انگشت با صفحه نمایش و همچنین علت پاک نشدن صفحه نمایش به راحتی روزهای اول به علت از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک آن به مقدار کم می باشد، از این به بعد، اثر انگشت روی صفحه نمایش نسبت به روزهای اول بیشتر باقی می‌ماند و اگر ذرات آب یا روغن را روی صفحه بریزید می بینید، که ساده‌ تر پخش خواهد شد.

برای اینکه بدانید تا چه مقدار پوشش اولئوفوبیک صفحه نمایش گوشی یا تبلت حفظ شده، یک روش ساده را می توانید امتحان نمایید:

یک قطره آب را به آرامی روی صفحه قرار داده، اگر قطره‌ آب حالت کروی خود را در حد خوبی حفظ نمود، معنی آن است که پوشش از بین نرفته و وضعیت خوبی دارد، ولی در صورتی که قطره‌ آب پخش شود، معنی آن می دهد، که پوشش اولئوفوبیک کم و بیش از بین رفته است.

توجه نمایید که پوشش اولئوفوبیک برای استفاده از گوشی و تبلت ضروری نبوده ولی وجود آن انتقال دهنده حس بهتری به کاربر می باشد، برای همین توصیه می شود، در مراقبت از آن بکوشید.

نکات مهم در مورد حفظ پوشش چربی ‌گریز (اولئوفوبیک)

با استفاده عادی از گوشی یا تبلت، پوشش اولئوفوبیک تدریجاً از بین خواهد رفت و اگر استفاده کردن غیر اصولی باشد، قطعاً سرعت از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک بیشتر خواهد شد. به خصوص اگر از مواد پاک‌کننده قوی برای تمیز کردن آن استفاده نمایید، که به راحتی این پوشش را از بین خواهد برد.

برای حفظ پوشش چربی‌گریز از مواد زیر برای پاک کردن صفحه نمایش خودداری نمایید:

  • ویندکس یا دیگر پاک‌ کننده‌ های قوی برای شیشه
  • وایتکس و پاک‌کننده ‌های مبتنی بر آن با غلظت کمتر
  • پودر ماشین لباسشویی و پودر دستی و همین‌طور مایع ظرفشویی
  • صابون مایع
این مطلب را از دست ندهید   راهنمای تعمیر cpu آیفون

پاک ‌کننده‌ های شیمیایی قوی پوشش چربی ‌گریز را به راحتی از بین خواهند برد و برخی مواد باعث آسیب زدن به گلس یا پوشش سخت صفحه نمایش، می باشند. برای تمیز کردن کامل صفحه نمایش  نیازی به پاک ‌کننده‌ های خاص و قوی نبوده، معمولاً اندکی آب کافی می باشد.

برای پاک کردن اصولی از پارچه نرم مثل پارچه‌ میکروفیبر استفاده نموده و آن را با اندکی آب مرطوب نمایید، بعد آن را به آرامی روی صفحه نمایش کشیده، البته آب به تنهایی برای از بین بردن ویروس‌ های معروفی مثل کرونا کفایت نمی کند، بلکه برای ضدعفونی نمودن می‌توانید از مواد ضد عفونی ‌کننده، که الکل  دارند، استفاده نمایید.

دقت نمایید، که مایع ضد عفونی‌ کننده حداقل ۶۰ درصد الکل طبی یا همان اتانول یا ۷۰ درصد ایزوپروپانول داشته باشد. شرکت اپل توصیه کرده که از پاک‌ کننده ‌هایی با ۷۰ درصد ایزوپروپیل به منظور ضدعفونی کردن آیفون و دیگر محصولات این کمپانی استفاده نمایید، در مورد محصولات اندرویدی نیز این توصیه را مد نظر قرار دهید، البته پاک کردن صفحه نمایش با این پاک‌ کننده‌ ها از بین رفتن پوشش اولئوفوبیک را افزایش داده ولی به هر حال در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ باید، وسایل پرکاربرد را به تعداد زیاد ضدعفونی نمود.

نحوه بازگردانی پوشش اولئو فوبیک

همان ‌طور که اشاره شد، اگر از روز اول گلس نصب نموده اید، می‌توانید آن را جایگزین نموده تا گوشی یا تبلت شما به نظر نو به نظر آید.

اگر گلس را به کار نبرده اید، چه کاری انجام دهید تا نو به نظر آید؟

استفاده از کیت پوشش اولئوفوبیک پاسخ این پرسش می باشد، هزینه‌ این کیت بسته به برند و کیفیت آن برای یک دفعه استفاده یا در واقع یک دیوایس می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   فیلم‌برداری سریع با QuickTake

روش استفاده از کیت ‌های پوشش اولئوفوبیک مشابه بوده، ولی دستورالعمل دقیق استفاده از کیت را مطالعه و با دقت آن را پیاده‌ سازی نمایید.

 مراحل کلی استفاده از کیت ‌های پوشش اولئوفوبیک به صورت زیر می باشد:

  • صفحه نمایش را با الکل ایزوپروپیل تا جایی که چربی و گرد و غبار و ذرات دیگر روی آن نباشد، تمیز نمایید.
  • منتظر بمانید تا الکل تبخیر شده و صفحه نمایش نیز کاملاً خشک شود.
  • کاور زیپی را روی انگشتان کشیده تا از آن در ادامه در نقش پخش‌کننده بهره ببرید.
  • روی صفحه ۱۰ تا ۱۵ قطره از مایع پوشش چربی‌گریز را بچکانید.
  • مایع چربی ‌گریز را روی صفحه بلافاصله با کاور پلاستیکی که روی انگشتان کشیده‌اید، پخش نمایید. این مایع سریع خشک خواهد شد، در نتیجه باید از سرعت عمل برخوردار باشید.
  • حدود ۸ تا ۱۲ ساعت مکث نموده و به صفحه نمایش دست نزده، تا پوشش اولئوفوبیک کاملاً چسبیده، بعد با پارچه‌ نرم به آرامی به پاک کردن آثار اضافی که ممکن است باقی مانده باشد، بپردازید.

  • اگر لازم می بینید، یک دفعه دیگر همین مراحل را تکرار کرده و پوشش را تقویت نموده تا پوشش ضخیم ‌تر را داشته باشید.

چرا که پوشش ضخیم ‌تر دیرتر از بین رفته، اگر روی سطح صفحه نمایش خطوط و خش ‌هایی باشد، اندکی پر شده و کمتر به چشم خواهند آمد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =